تبلیغات
دانش روز فیزیک - كاربرد فراصوت

ابزار هدایت به بالای صفحه

صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
دانش روز فیزیک
بچّه های ایران در اوج علم فیزیك

ثبت

fizik-ansary

fizik-ansary

www.fizik-ansary.ir

رضا فروتن چهارشنبه 29 تیر 1390 نظرات ()

كاربرد فراصوت

 

ادامه مطالب را مشاهده كنید

علم صوت - به معنای وسیع کلمه - تولید و تراگسیل و دریافت انرژی به صورت ارتعاش در ماده است. اگر اتمها و ملکولهای شاره یا جامد از اوضاع طبیعی خود تغییر مکان یابند، نیروی الاستیک در آن پدید می اید که مربوط به سختی جسم است و می‌خواهد جسم را به حالت نخست باز گرداند. این نیرو را «نیروی برگرداننده» می گویند. تأثیر این نیروی الاستیک برگرداننده توأم با خاصیت اینرسی دستگاه ماده را برای ارتعاشهای نوسانی و در نتیجه تراگسیل موجهای آکوستیکی مناسب می‌سازد. امواج صوتی امواجی مادی است که ممکن است طولی و هم عرضی باشد. در شاره ها، به صورت طولی است؛ و در محیطهای دیگر هم به صورت طولی و هم به صورت عرضی است؛ یعنی به فرض اگر صوت وارد ماده ای جامد شود، به موج طولی و عرضی با سرعتهای متفاوت تجزیه می‌شود.

امواج فراصوت را می‌توان به روشهای مکانیکی و الکتریکی و مغناطیسی تولید کرد. ابزار مکانیکی تولید فرا صوت عبارت است از:
سیرن ، مولد الکتریکی ، مولد مغناطیسی، نوسانگر پیزو الکتریک، نوسانگر مانیتواستریکتیو

 که درباره برخی از آنها که کاربرد وسیعی دارند شرح مختصری می‌دهیم.

کاربرد فرا صوت در تولید آلیاژها:
از امواج فرا صوت می توان در به هم آمیختن فلزات برای تولید آلیاژهای مناسب بهره گرفت. روش استفاده به این ترتیب است که - به نسبتی که می خواهیم آلیاژ تهیه کنیم - فلزات مذاب را روی هم می ریزیم و آنها را در مسیر امواج با طول موج زیاد قرار می دهیم. در این صورت، جنبش ملکولی ذرات افزایش می یابد و فلزات با هم می آمیزند و در همین موقع است که مخلوط را بتدریج سرد می کنند و آلیاژ مورد نظر را به دست می آورند.

«اشمید» و «ارت»، فیزیکدانان آلمانی، از آزمایشهای خود درباره به هم آمیختن فلزات به نتایج جالبی رسیدند. آنها با عبور دادن فرا صوت از دو فلز سرب و آلومینیوم آلیاژی تهیه کردند که کارایی چکش خواری و مفتول شدن آن بسیار زیاد بود. آنها توانستند سرب را به نسبت 25% در آلومینیوم پخش کنند. دانه های سرب پخش شده در آلومینیوم قطری در حدود 50 میکرون خواهد داشت.

تشخیص شکاف و حفره در فلزات:
پیش از این، پرتو ایکس را برای تشخیص ترکیدگی و وجود حفره هایی هوایی در فلزات به کار می برند؛ ولی در مورد قطعات خیلی ضخیم فلزات استفاده از این پرتو عملی نیست؛ زیرا پرتو ایکس جذب فلزات می شود، اما با استفاده از امواج فرا صوت با طول موج بالا می توان محل شکاف یا حباب هوا را مشخص کرد.

سوراخ کردن مواد سخت:
چنانچه امواج فرا صوت با طول موج بالا را در نقطه ای خاص از فلز و یا بلوری متمرکز کنیم، انرژی این امواج سبب بالا رفتن دمای آن نقطه می شود و - در نتیجه - آن نقطه ذوب می شود و به آسانی سوراخ می گردد. برای سوراخ کردن مواد سخت، مته های مخصوص به کار می برند. در این مته ها، سر مته حرکت دورانی ندارد و تنها نوسان می کند.

سایر کاربردهای فرا صوت در صنعت:
علاوه بر موارد بالا، امواج فرا صوت را برای تعیین ضخامت فلزی در موقع کار و نیز جوش دادن فلزات و نیمه هادی ها به کار می برند. بعضی از انواع جوشکاری فقط با این امواج امکانپذیر است. برای نمونه، در کپسولهای فضایی بدنه داخلی از فولاد کرم نیکل و بدنه خارجی از آلومینیوم است که این دو قطعه به کمک امواج فرا صوت انجام می شود.




برچسب ها: كاربرد فراصوت، فراصوت، فراصوت و زندگی بشری، فراصوت ها، كاربرد های فراصوت،
تبلیغات

کسب درآمد

درباره سایت
سلام بر شما دوستان و بازدیدكنندگان عزیز

با سلام لطفامطلب مورد نطرخود را ابتدا در وبلاگبا استفاده از جستجوگرجستجو کنیدو یا در صفحات جانبی به دنبال آن بگردید.اینجانب از شما دوستان عزیزخواهشمند است که درصورت امکان برای مطالب نظر بگذارند تا نقاط ضعف و قوت خود را پیدا و در جهت بهتر کردن این وبلاگ علمی بکوشیم.

انتقادات و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید

ساعت سایت


موزیک سایت
عضویت در خبرنامه





Powered by WebGozar

خبرنامه

جستجو گر گوگل
Google

در این سایت
در كل اینترنت
دانش روز فیزیک
گالری کلیپ های فیزیکی
گالری فلش های فیزیکی
گالری تصاویر فیزیکی

گالری تصاویر

ارتباط با ما
تماس با ما
موضوعات
آخرین مطالب
نظر سنجی
به نظر شما موفق ترین فیزیکدان دنیا کیست؟











نویسندگان
صفحات جانبی
آرشیو مطالب
پیوند ها
پیوندهای روزانه
وضعیت کاربران در یاهو
مشخصات کامپیوتر شما
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Seo Monitor

تبلیغات